Yrityksen visuaalinen viestintä ei ole pelkkää pintaa – se on tärkeä osa brändiä. Hyvin suunniteltu yritysilme ja markkinointimateriaalit rakentavat luottamusta, lisäävät tunnettuutta, herättävät kiinnostuksen ja tukevat yritystoimintasi tavoitteita. Mutta missä vaiheessa graafinen suunnittelija kannattaa ottaa mukaan? Tässä artikkelissa kuusi ajankohtaa/tilannetta, jolloin graafinen suunnittelija on yrityksellesi tärkeä kumppani.

1. Yrityksen perustamis­vaiheessa

Yrityksen perustamisvaiheessa on paljon päätettäviä ja mietittäviä asioita, kuten liiketoimintasuunnitelma, rahoitus, palvelut ja palveluprosessit, tuotteet, hinnoittelu, laskutus, markkinointi ym. – lista on käytännössä niin pitkä, että alkaa ihan hengästyttämään ja saa yrittäjänä miettimään, että miten kaiken ehtii tekemään. Toisinaan yrityksen visuaalinen ilme jää To Do -listan viimeiseksi ja hoidetaan itse sitten joskus, kun aikaa saa jostain repäistyä. Totuus kuitenkin on, että yrityksesi brändi syntyy heti, kun aktivoit yritystoimintasi ja visuaalinen ilme on yksi tärkeä osa yritystoimintaa. On hyvin tärkeää, että yrityksen visuaaliset linjaukset olisivat määritelty ennen toiminnan aloitusta, koska:

  • harkittu yritysilme luo luottamusta jos on linjassa yrityksen toimialan ja arvojen kanssa
  • brändi rakentuu johdonmukaisesti alusta asti eikä tarvitse tehdä hämmentävää korjausliikettä myöhemmin
  • säästät aikaa ja rahaa, kun kaikki visuaaliset linjat on mietitty valmiiksi
  • erotut joukosta heti – uusi yritys jää mieleen ja näyttää uskottavalta ensiaskeleilla

2. Kun nykyinen yritysilme kaipaa päivitystä

Maailma muuttuu ja asiakkaiden odotukset sen mukana. Jos yrityksesi visuaalinen ilme on tehty itse kaiken kiireen keskellä, näyttää vanhentuneelta tai ei enää vastaa toimintaasi, on aika kääntyä graafisen suunnittelijan puoleen. Joskus jo pelkkä logon päivittäminen tai sen saattaminen vektorimuotoon tuo ilmeeseen kaivattua ryhtiä. Vektoroitu logo mahdollistaa käytön niin painotuotteissa kuin digitaalisessa mediassa ilman laadun heikkenemistä.

3. Logo tehty Canvalla

Canva on erittäin suosittu työkalu, sen avulla saa nopeasti ja helposti aikaan tyylikkäitä visuja. Yhä useampi on tehnyt yrityksensä logon Canvalla hyödyntäen valmiita elementtejä sen tarjoamasta materiaalipankista. Moni ei ole kuitenkaan ajatellut seuraavia varjopuolia:

  • Joku muu voi käyttää samaa kuvitusta omassa logossaan
  • Et voi rekisteröidä logoa tavaramerkiksi, jos se sisältää Canvan valmiita elementtejä
  • Tulevaisuudessa voi tulla vastaan ongelmia käyttöoikeuksien kanssa

Kun teetät logon graafisella suunnittelijalla, saat yksilöllisen ja yrityksesi tarpeisiin suunnitellun logon – suunnittelen logon alusta asti juuri sinun yrityksellesi, eikä sitä löydy kenenkään muun käytöstä.

4. Tarvitset markkinointi­materiaaleja

Olipa kyseessä esitteet, julisteet, käyntikortit, roll upit, etiketit, bannerit, videot tai somekampanjat graafisena suunnittelijana huolehdin siitä, että kaikki näyttää ammattimaiselta, selkeältä ja tukee viestiäsi. Esitteen, roll upin tai jonkun muun materiaalin pyöräyttäminen saattaa ajatuksena kuulostaa helpolta toteuttaa itse, mutta haasteeksi saattaa ilmaantua aineiston toteuttaminen painokelpoiseksi, lisäksi se epävarmuus, että onko kokonaisuus tarpeeksi selkeä ja puhutteleeko kohderyhmääsi.

5. Tarvitset nettisivut

Hyvin suunniteltu verkkosivusto on yksi yrittäjän tärkeimmistä myyntikanavista. Monesti yrittäjä päätyy teen itse ja säästän -ratkaisuun, mutta totuus on se, että jos ei ole minkäänlaista kokemusta nettisivujen suunnittelusta saattaa olla vastassa pitkä ja kivinen tie. Graafisena suunnittelijana pidän silmällä, että verkkosivuistasi tulee selkeät, tyylikkäät, käyttäjäystävälliset ja tukee tavoitteitasi. Kiinnitän huomiota myös tekniikkaan, joka on tärkeä osa verkkosivuja.

6. Kun osallistut messuille, tapahtumiin tai kilpailutuksiin

Tärkeät tilaisuudet, kuten messut, tapahtumat, asiakastapaamiset tai tarjouskilpailut vaativat näyttävät ja huolitellut materiaalit. Graafisena suunnittelijana suunnittelen messuosaston ilmeen, roll upit, esitteet, yrityksen esittelyvideot ja tarjouspohjat, jotka jättävät ammattimaisen ja luotettavan vaikutelman.

Toimiva visuaalinen ilme, selkeät mainosmateriaalit ja tavotteita tukevat nettisivut ei ole pelkkä kuluerä – se on sijoitus, joka tukee yrityksesi kasvua ja vahvistaa luottamusta jokaisessa kohtaamisessa.

Jos haluat vapauttaa yrityksen resursseja ota yhteyttä matalalla kynnyksellä, niin katsotaan jos voisin olla avuksi.

Samankaltaiset artikkelit