Sisällöntuotantoon

vinkkejä

Vinkit nettisivujen sisällön­tuottamiseen

Nettisivujen sisältö on tärkeässä roolissa toiminnallisuuden sekä visuaalisen ilmeen kanssa. Sisällön avulla nettisivusi löytyvät hakukoneista ja näin ollen parannat sivustosi orgaanista kävijäliikennettä. Sisältö tulisi olla informoivaa, mielenkiintoista, helppolukuista sekä vastauksia potentiaalisen asiakkaan mielessä pyöriviin kysymyksiin. Katso yhdeksän vikkiä joilla pääset sisällöntuottamisessa alkuun!

 

;

1. Kohderymän määrittely

Rajaa selkeä kohderyhmä ja kirjoita sisältö suoraan kohderyhmällesi, mutta kuitenkin suoraan yhdelle lukijalle.

2. Mitä asiakas kysyy sinulta?

Pohdiskele mitä kysymyksiä asiakkaasi sinulle esittävät ja käytä sisällön luomisessa apuna niitä kysymyksiä. Esimerkkejä:

  • Mitä palveluita tarjoat?
  • Mistä tai miten palveluitasi saa?
  • Paljonko palvelusi maksavat?

3. Pohdi avainsanat

Millä sanoilla sinun palveluitasi etsitään hakukoneista? Avainsanoja kannattaa sijoittaa ensisijaisesti otsikoihin sekä väliotsikoihin sekä toistaa leipätekstissä. Voit käyttää esim. apunasi Google Adsin Avainsanojen suunnittelijaa. Ylinpaattinen avainsanaviljely ei kuitenkaan ole suositeltavaa.

4. Kirjoita lyhyitä ja yksinkertaisia lauseita

Lyhyet ja yksinkertaiset lauseen auttavat hahmottamaan lukijaa paremmin kokonaisuuden sekä on ymmärrettävämpää lukea. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä että sisältö tulisi olla mahdollisimman vähän. Tekstiä pitäisi saada mahdollisimman paljon sivustolle, mutta tekstin pitäisi kuitenki palvella sivustolla vierailijaa. Tekstisisältö on kuitenkin hakukoneoptimoinnin perusta.

4. Käytä otsikoita sekä väliotsikoita

Jäsentele pidemmät tekstit kappaleisiin ja käytä väliotsikoita.
Pääotsikko -> tekstiä -> väliotsikko -> tekstiä

5. Ulkoiset linkitykset

Ulkoiset linkitykset vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen ja nostattavat sijoitusta hakukoneissa.
Esimerkkejä ulkoisista linkeistä:

  • lisäinformaatiota tietystä aiheesta
  • yhteistyökumppanit
  • somekanavat

6. Älä kopioi tekstejä muiden sivuilta

Tämä on hyvin tärkeä seikka. Kirjoituksen pitää olla uniikkia, joten älä tee sitä virhettä, että kopioisit jonkun toisen luomaa tekstisisältöä. Tekstien kopiointi vaikuttaa myös negatiivisesti hakukonenäkyvyyteen.

    7. Hifistelitkö ammattisanastolla?

    Jos sivustollasi on käytetty ammattisanastoa, niin muista selventää lukijalle mitä se käytännössä tarkoittaa.

    8. Mieti myös näitä sisältöä kirjoittaessa

    • Miksi asiakas ostaa palvelun sinulta eikä kilpailijalta?
    • Miksi olet parempi kuin kilpailija?
    • Minkä ongelman ratkaiset asiakkaan puolesta, miten voit auttaa häntä?

      9. Oikoluku

      Muista oikolukea kirjoittamasi teksti ja korjaa kirjoitus- sekä yhdyssanavirheet. Pyydä myös tuttavaasi tekemään oikoluvun. Neljä silmäparia on aina parempi!