Verkkosivut ovat monelle pienyrittäjälle tärkein myyntikanava ja käyntikortti netissä. Hyvin suunnitellut ja toimivat verkkosivut voivat tuoda uusia asiakkaita, mutta valitettavan usein törmään samoihin sudenkuoppiin, jotka heikentävät sivuston tehoa – ja pahimmillaan karkottavat kävijän kilpailevan yrityksen luokse. Listasin tähän artikkeliin yleisimmät verkkosivujen virheet, joihin pienyrittäjän kannattaa kiinnittää huomiota verkkosivuja rakentaessa tai päivittäessä:
1. Epäselvä viesti – mitä tarjoat ja kenelle?
Kun potentiaalinen asiakas saapuu verkkosivuillesi, hän haluaa tietää heti, mitä hyötyä palvelustasi tai tuotteestasi on juuri hänelle. Yksi yleisimmistä virheistä on liian ympäripyöreä tai monimutkainen viesti.
2. Missä yhteystiedot on?
Yllättävän monella verkkosivulla yhteystietojen löytäminen on tehty yllättävän hankalaksi tai pahimmillaan näitä ei löydy ollenkaan. Jos asiakas ei löydä nopeasti puhelinnumeroa, sähköpostia tai yhteydenottolomaketta, hän siirtyy muulle palveluntarjoajalle.
3. Verkkosivun hidas latausaika
Verkkosivut, jotka latautuvat hitaasti, saavat kävijän turhautumaan ja poistumaan sivuiltasi sekä kaiken lisäksi heikentävät hakukonenäkyvyyttä. Suuret kuvat, turhat lisäosat, tarpeettomat animoinnit tai huono palvelin voivat hidastaa sivustoa merkittävästi.
4. Verkkosivut ei toimi mobiilissa
Nykyään suurin osa selailee verkkosivuja puhelimella. Jos sivut eivät skaalaudu mobiililaitteille tai käyttö on muuten tahmaista, asiakkaan mielenkiinto lopahtaa. Tekstien pitää olla helposti luettavia, painikkeet tarpeeksi isoja ja sivujen rakenne selkeä.
5. Päivittämätön sisältö
Vanhentuneet uutiset, palvelut ja muu sisältö sekä rikkinäiset linkit antavat helposti kuvan, ettei yritys ole aktiivinen tai luotettava. Pahimmillaan sivuilla näkyy viimeisin päivitys vuodelta 2021. Hakukoneet myös arvostavat sivuja joiden sisältö päivittyy säännöllisesti.
6. Kuvapankkikuvia pursuava sivu
Verkkosivut jotka ovat täynnä geneerisiä kuvapankkikuvia eivät herätä luottamusta. Potentiaalinen asiakas kaipaa aitoutta ja haluaa nähdä, kuka palvelun takana on.
7. Ei selkeää toimintakehoitusta
Mitä haluat asiakkaan tekevän sivuillasi? Ottaa yhteyttä, varata ajan, kysyä lisää, ladata oppaan vai tilata uutiskirjeen? Jos tämä ei ole selkeää, sivuilla vierailija harhailee ilman päämäärää.
8. Verkkosivut eivät ole saavutettavat
Verkkosivujen pitäisi olla mahdollisimman helppokäyttöiset jokaiselle. Liian pienet tekstit, heikot värikontrastit tai alt-tekstittömät kuvat voivat tehdä sivuista osalle käyttäjistä hankalat käyttää. Hyvä saavutettavuus palvelee kaikkia ja parantaa verkkosivuston löydettävyyttä hakukoneissa.
Hyvät verkkosivut eivät ole pelkästään visuaalisesti silmää miellyttävät vaan niiden tulee olla selkeät, helppokäyttöiset ja palvella niin asiakasta kuin itse yrittäjää.
Jos mietit, että omat sivusi saattavat kaivata pientä päivitystä, ota yhteyttä, niin katsotaan jos voisin olla avuksi!