Myyvien ja hakukoneystävällisten tekstien kirjoittaminen kotisivuille voi tuntua aluksi haastavalta, mutta kun jutun juoneen pääsee kiinni, niin kirjottaminen on paljon helpompaa. Alla siispä viisi vinkkiä joita kannattaa käyttää hyödyksi jos tavoitteena on kirjoittaa tekstisisältö myyväksi ja hakukonenäkyvyyttä paremmaksi.
1. Määritä kohderyhmä ja avainsanat
Ensimmäinen askel on määritellä yrityksesi palveluiden/tuotteiden kohderyhmä. Kohderyhmän tarkka määrittely auttaa sinua luomaan sisältöä, joka vetoaa sinun unelma-asiakkaaseen ja herättää hänen kiinnostuksen. Avainsanat sitten taas ovat tärkessä roolissa hakukonenäkyvyyden kannalta, joita määritelty kohderyhmä todennäköisimmin käyttää etsiessään tuotteitasi tai palveluitasi hakukoneesta. Kun optimoi avainsanat tekstisisältöön, niin tämä parantaa huomattavasti hakukonenäkyvyyttä. Avainsanojen suunnitteluun kannattaa käyttää esimerkiksi Googlen tarjoamaa maksutonta avainsanojen suunnitteluun tarkoitettua työkalua. Kannattaa myöskin tutkia oman yrityksen kilpailijoiden verkkosivuja.
2. Suunnittele rakenne
Ennen kuin lähdet laatimaan tekstisisältöä kotisivuille, on tärkeää määritellä sivuston rakenne. Hyvin suunniteltu ja selkeä rakenne varmistaa, että olennainen tieto välittyy sivulla vierailijalle helposti ja tehokkaasti. Aloita listaamalla kaikki sivut, jotka haluat sisällyttää kotisivuillesi esim. etusivu, palvelut (alasivut: palvelu 1, palvelu 2), yhteystiedot jne.
Kannattaa aina laatia jokaiselle palvelulle tai tuotteelle oma sisältösivu – tämä auttaa hakukoneoptimoinnissa että myynnin edistämisessä ja kaiken lisäksi on paljon käyttäjäystävällisempi ratkaisu. Jos tarjoat esimerkiksi kolmea eri palvelua ja kaikki ovat sisällytetty samalle sivulle, niin tässä tapauksessa et saa optimoitua kyseistä sivua hakukoneen suosimalla tavalla, sillä jokainen palvelu on käytännössä oma avainsanansa.
3. Luo relevantti tekstisisältö
Kattava ja relevantti tekstisisältö on avainasemassa hakukonenäkyvyyden kannalta että myynnin edistämisessä. Lähde pohtimaan ensimmäisenä mitä asiakas voisi kysyä sinulta – tämä helpottaa monesti sisällön luomista. Seuraavat kysymykset ovat avainasemassa:
- Mitä yrityksesi tekee?
- Miten tuotteet tai palvelusi auttavat asiakasta? – Korosta myös etuja ja ratkaisuja mahdollisiin ongelmiin.
- Missä yrityksesi on? – Jos yrityksesi palvelee paikallisesti tai tietyllä alueella tämä kannattaa ehdottomasti mainita.
- Kenelle palvelu/tuote on suunnattu?
- Mitä palvelu/tuote kustantaa?
- Minkälainen on palveluprosessi?
Jokaisella sivulla tulisi olla selkeä sisältö, joka vastaa kävijöiden mahdollisiin kysymyksiin sekä selkeä toimintakehoite (CTA) esim. ”katso lisää”, ”Ota yhteyttä”, ”Kysy lisää” yms.
Sisällön luomisessa kannattaa myös huomioida nämä asiat:
- Käytä sivun pääotsikon lisäksi myös väliotsikoita.
- Käytä sujuvaa ja helppolukuista kieltä, välttäen tarpeetonta ammattisanastoa sekä turhaa jaarittelua.
- Vältä erittäin pitkiä tekstikappaleita.
- Korosta tärkeitä asioita esimerkiksi lihavoinnilla tai listauksilla.
- Älä kopio tekstisisältöä muilta.
4. Optimoi avainsana otsikkoon ja leipätekstiin
Käytä tärkeimpiä avainsanoja otsikoissa ja leipäteksteissä. Nämä ovat tärkeitä elementtejä, jotka vaikuttavat sivujesi hakukonenäkyvyyteen ja klikkausprosenttiin hakutuloksissa. Älä kuitenkaan viljele tekstiin avainsanoja liikaa, vaan pyri tarjoamaan sivuilla vierailijalle aidosti hyödyllistä ja kiinnostavaa tietoa.
5. Laita otsikkotasot kuntoon
Kotisivulle laitetaan jokaiselle omalle sivulle 1 pääotsikko (h1) ja loput otsikot ovat alatason otsikoita. Otsikkotasot menevät seuraavasti:
H1: Ylin otsikkotaso, käytetään sivun pääotsikkona tai -otsikoina.
H2: Toissijainen otsikkotaso, käytetään alaotsikkoina H1-otsikoiden alla.
H3: Kolmas otsikkotaso, käytetään esimerkiksi alaotsikkoina H2-otsikoiden alla.
H4: Neljäs otsikkotaso, käytetään tarvittaessa alaotsikkoina H3-otsikoiden alla.
H5: Viides otsikkotaso, käytetään harvoin, yleensä alaotsikkoina H4-otsikoiden alla.
H6: Kuudes otsikkotaso, käytetään harvoin ja yleensä alaotsikkoina H5-otsikoiden alla.