Logo on yrityksesi kasvot ja on yksi tärkeimmistä visuaalisista elementeistä. Logo tulisi suunnitella edustamaan yritystäsi selkeästi ja tunnistettavasti. Hyvä logo toimii niin digissä kuin printissä, ja siksi sen tulisi olla lähtökohtaisesti myös vektorimuodossa, jotta sitä voi käyttää kaikisssa käyttötarkoituksissa. Logo on näkyvillä monessa eri paikassa kuten verkkosivuilla, ikkuna- ja autoteippauksissa, somessa, pakkauksissa, käyntikorteissa – melkein kaikkialla, missä asiakas kohtaa yrityksesi. Siksi sen merkitystä ei kannata vähätellä. Hyvin suunniteltu logo viestii ammattimaisuudesta, auttaa erottumaan joukosta ja jää mieleen.
Kokosin tähän artikkeliin viisi yleistä kompastuskiveä ja vinkit niiden välttämiseen jos aikomuksena on logon tekeminen itse.
1. Liian monimutkainen logo
Yksi yleisimmistä virheistä on yrittää mahduttaa logoon liikaa elementtejä, kuten symboleita, montaa eri väriä, fontteja ja yksityiskohtia. Lopputulos voi olla sekava eikä toimi pienessä koossa – esimerkiksi somen profiilikuvana tai verkkosivujen ylätunnisteessa.
2. Logo suunniteltu trendien mukaan
Se on niin houkuttelevaa poimia logoon elementtejä, jotka ovat juuri nyt IN. Ongelmaksi muodostuu se, että trendit vaihtuvat nopeasti jolloin logo saattaa näyttää vanhanaikaiselta jo vuoden päästä.
3. Epäselvä fontti
Fontin valinta vaikuttaa merkittävästi siihen, millaisen vaikutelman logo antaa. Jos fontti on vaikeasti luettava tai ei sovi yrityksen tyyliin, niin viesti jää helposti epäselväksi ja mahdollisesti antaa väärän kuvan.
4. Väärät värivalinnat
Värit herättävät meissä erilaisia tunteita ja luovat tietynlaista tunnelmaa. Jos logon värit eivät toimi yhdessä tai ovat ristiriidassa yrityksen arvojen tai kohderyhmän kanssa se voi heikentää yrityksen uskottavuutta ja voi viestiä vääränlaista kuvaa.
5. Logon suunnittelu ilman kokonaista yritysilmettä
Logo on vain yksi osa yrityksen visuaalista identiteettiä. Jos se suunnitellaan irrallisena ilman yhteyttä muuhun ilmeeseen, kokonaisuus voi jäädä hajanaiseksi.
Logon suunnittelussa vähemmän on usein enemmän. Kun keskityt selkeyteen, ajattomuuteen ja yhtenäiseen ilmeeseen syntyy logo, joka kestää aikaa.
Jos kaipaat apua logon suunnittelussa tai sen vektoroinnissa, autan mielelläni. Ota rohkeasti yhteyttä ja kysäise tarjous!